الأربعاء، نوفمبر 28، 2012

دوله الاخوان

لما كنت بعمل الاقامه الدايمه فجاتنى بالاسم دة .( محمد احمد زقزوق ) فاكتشفت ان اسمى متغير فروحت القسم تانى وقلت لهم انى عايز اغير الفيزا لاسمى كدة ( محمد محمد محمد احمد زقزوق ) زى الموجود فى الباسبور .. قالوا لى لازم تغير اسمك الاول للاسم الى انت عايزة وترجع لنا . اتصلت بيهم وقلت لهم انى عايزي اغير اسمى عشان كذا كذا بعتوا لنا ورق التغير فى البوسطا ومعاه ظرف فاضى كتبت الاسم الى انا عايزة وبعته فى البوسطا بعد اسبوعين بعتوا قالوا لى اسمك اتغير لكدة ( زى ما انا عايز ) روحت القسم قلت لهم غيرت اتاكدوا تانى من عنوانى الى عندهم ورقم تليفونى وقالوا لى  بعد اسبوعين حنبعت لك الفيزا الجديدة بالاسم الى انت عايزة فى البوسطا ( بالظبط مش اكتر من خمس دقايق ). وانتهى الموضوع ! فى مصر زودوا لى اسم  على اسمى .
انا اسمى المفروض محمد محمد احمد زقزوق . وفجاة وانا بغير البطاقه لقيته تلاته محمد . طيب انا دوخت السبع دوخات واخدت كل شهادات ميلاد اخواتى وامى وابويا الله يرحمهم وبردوا ما عرفتش اغير الاسم  عشان اطابق الاسم مع باقى اسماء اخواتى وباقى اوراقى .من المنصورة للقاهرة للعباسيه للوايلى لقسم المنتزة لمديرة الامن لقسم المنشيه .لوسايط ومعارف ورشاوى وماعرفتش بردوا اغير الاسم واشيل محمد التالت قلت بركه واهو الى يجى من الحكومه احسن منهم . وغيرت كل اوراقى على الاسم الجديد واتجوزت بالاسم الجديد واصبح دة اسمى الجديد الى اختارته حكومه نظيف الالكترونيه  للعبد لله  .
 هنا بالتليفون تغير اسمك ولو سميت نفسك كتكوت الفصييح مش حيعترضوا على اى اسم . لانهم بيتعاملوا برقم كل مواطن ليه  رقم بتخش اى مصلحه بتقولهم ال 11 رقم بتوعك وانتهى الموضوع . الاسم مايخصهمش فى حاجه ..

 ممكن الاخوان يتوصلوا للدوله الكافرة دى ولا مستحيل ؟ 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق