السبت، ديسمبر 22، 2012

المال والاخوان .


هو ليه الولاء للاخوان قوى جدا جدا من اعضاء الجماعه . قوى جدا لدرجه الطاعه العمياء والسمع بلا اعمال للعقل . 

السر يكمن فى المادة , المال , الفلووووووووس . 

ممكن تصدقنى  وممكن تكون عندك حاله او خبرة سابقه بالامر من خلال جار او معارف او خلافه ويمكن تاخد كلامى وترميه البحر . 

تعرف ان الجماعه بتصرف على اعضاءها اموال بسخاء تام  فى ناس يا استطاعت انها تبنى بيوت  من سخاء الجماعه عليهم فى المظاهرات  وفقط من خلال المظاهرات والاعتصامات يعنى مثلا العضو العادى فى جماعه الاخوان المسلمين بيتلقى عن كل مظاهرة  بشارك فيها 400 جنيه ولو واخد معاه واحد من البلد جار او معرفه ومش عضو فى الجماعه بياخد 100 جنيه . احنا بنتكلم عن اعضاء عاديين مش قيادات زى صفوت حجازى والعريان وغيرهم الناس الى هى لحم كتافهم من خير الجماعه .. طيب تخيلوا كدة الفلوس الى بتروح لقيادات الجماعه فى المناسبات والنشاطات والاحزان والافراح والحوادث والكوارث .. 

طيب تتخيل فى حد يرفض النعمه دى على فكرة انا كلامى مش من خيالى ولا للتخوين وربنا شاهد على انا كلامى عن خبرة ومش حذكر  مواقف لان فيه مواقف وحالات حدثت لاقارب لى من الدرجه الاولى وهم اعضاء فى الحريه والعداله مؤخرا .. وواحد فيهم طالع عمرة على حساب الجماعه واقسم بالله الذى لا اله الا هو .. 

بالله عليكم مين يرفض النعمه دى مين لا يبايع الجماعه على السمع والطاعه . دة لو كلب بلا عقل حيكون مطيع ووفى لو  اطعموة كما تطعم الجماعه اعضائها ..انا اتذكر زمان لما كنت اؤيد الجماعه ومتعاطف معهم . كان احد الاسباب اعمالهم الخيريه واعترف انهم فى قرى كثيرة جدا فى الارياف زوجوا شباب كتير  جدا جدا وعلى فكرة هما معظم نشاطهم فى القرى والارياف . بيعرفوا يصطادوا يعنى هما مش اغبياء ولا تنظيم اهبل دة تنظيم قوى .لان التنظيم الى مبنى على مبدأ شراء الناس بالمال هو تنظيم قوى وهادف الله اعلم ايه اهدافه ولكنه تنظيم قوى وقوى جدا كمان .

السؤال الى بيدور فى عقلى ومحيرنى منين بتيجى فلوس الجماعه .؟
مين الممول للجماعه ؟ وليه ؟ 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق